برای آشنایی با فروشگاه ساز، باید ابتدا با مفاهیم زیر آشنایی داشته باشید:
چنانچه با هر کدام از این موارد آشنا نیستید، کافیست که روی آنها کلیک کنید تا در عرض چند دقیقه اطلاعات لازم را به دست آورید.
تعریف فروشگاه ساز
فروشگاه آنلاین به فروشگاهی گفته میشود که مشتری میتواند محصول مورد نظر خود را از طریق اینترنت در آن فروشگاه پیدا کرده و خرید نماید. پس فروشگاه ساز اینترنتی، به ابزاری گفته میشود که بتوان با استفاده از آن، چنین فروشگاهی را ایجاد نمود.
انواع فروشگاه ساز
در حال حاضر، نحوه ی ارتباطات آنلاین، گسترش زیادی پیدا کرده و راههای گوناگونی برای فروش محصولات از طریق اینترنت وجود دارد.
-
فروش از طریق اپلیکیشن های ارتباطی:
فروش از طریق اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک و سایر سیستمهای ارتباطی آنلاین امروزه گسترش زیادی پیدا کرده اند. در این روشها شما محصولات خود را از طریق این سیستمها در معرض دید مشتریان خود قرار میدهید. هر چند که کار با این روش بسیار ساده است و هم فروشنده و هم مشتری، با داشتن کمترین سطح اطلاعات میتوانند محصول را مبادله کنند ولی این روش معایب بسیار زیادی هم دارد.
به صورت خلاصه، معایب اصلی این سیستم ها به این شرح است:
-- قابل اعتماد برای خریدار نیستند
-- محصولات شما به صورت عمومی قابل جستجو نیستند
-- در صورت تغییر اپلیکیشن یا فیلتر شدن آن در ایران، کسب و کار شما دچار مشکل خواهد شد
-- درگاه پرداخت آنلاین اختصاصی ندارند
-- گزارش کاملی از مشکلات در اختیار شما نمیگذارند
-- دسترسی به اطلاعات مشتریان خود ندارید
-- گزارش فروش و آمار ندارید
-- صفحه یا آیدی به صورت مستند متعلق به شما نیست و در صورت هک شدن (دزدیده شدن صفحه یا آیدی شما)، قابلیت پیگیری نخواهید داشت
و بسیاری معایب و مشکلات دیگر که بیان آنها خارج از اولویت این مطلب است. به طور کلی این روشها مانند دست فروشی است و برای کارهای بلند مدت و برنامه ریزی شده مناسب نیستند. فرض کنید شما یک سفر به یک کشور خارجی رفتید و یک بار پوشاک خریداری کردید که در ایران بفروشید. این روشها برای چنین مواردی که فروش مقطعی هستند و هدف تنها فروختن است، کارایی دارند ولی اگر شما نماینده یک شرکت پوشاک هستید یا قرار است به طور دائمی در فروش پوشاک فعالیت کنید قطعا این روشها به تنهایی نمیتوانند راهکار مناسبی برای کسب و کار شما باشند و باید در کنار آنها از روشهای پایدار و معتبر نیز استفاده کنید.
-
فروش از طریق وبلاگ:
یکی دیگر از روشهای فروش اینترنتی، ایجاد وبلاگ است. در ایران سیستمهای وبلاگدهی رایگان و معتبر زیادی در حال فعالیت هستند. از جمله : رز بلاگ، بلاگفا، بیان، میهن بلاگ، پرشین بلاگ، لوکس بلاگ و بسیاری سیستمهای فعال دیگر. مزیت این سیستمها، رایگان بودن و در عین حال، ثابت بودن آدرس اینترنتی شماست. شما یک آدرس مشخص اینترنتی خواهید داشت که میتوانید آن را از طریق روشهای تبلیغاتی مختلف، معرفی کنید. اما استفاده از وبلاگ هم مستند نیست و اعتبار بالایی برای شما در پی نخواهد داشت. بارها اتفاق افتاده که به دلایل مختلف، افراد آدرسهای وبلاگ خود در این سیستمها را از دست داده اند و چون این آدرسها رایگان ارائه میشوند قابلیت پیگیری نخواهند داشت. این آدرسها به نام شما ثبت نمیشوند و طبیعتا شما نمیتواند درگاه مستقل اینترنتی روی این سیستمها داشته باشید و برای پرداخت مشتریان یا باید از سیستمهای واسطه پرداخت استفاده کنید یا از روشهای سنتی مثل کارت به کارت و فیش بانکی. هر چند که برخی از این سیستمها، در داخل خود بخش فروشگاهی هم دارند ولی امکانات و گزارشات کاملی برای یک فروشگاه اینترنتی در اختیار شما نمیگذارند.
-
فروش در مارکت های آنلاین:
برخی از فروشگاههای اینترنتی مانند دیجیکالا، امکانی به شما میدهند که بتوانید محصولات خود را در سایت آنها بفروشید. مزیت این سیستمها این است که شما دردسری برای نگهداری سایت و تبلیغات برای فروش اینترنتی نخواهید داشت و این موارد توسط سایت اصلی انجام خواهند شد. اما معایب این روشها هم نسبتا زیاد هستند. شما آدرس اینترنتی مستقلی نخواهید داشت و محصولات ثبت شده شما در سایت، سرمایه شما نخواهند بود. احتمالا باید واردکننده یا تولیدکننده محصول باشید تا بتوانید با این سیستمها کار کنید. درصدی از فروش بابت خدمات این سایتها کسر خواهد شد. همچنین وجوه پرداختی، بلافاصله در اختیار شما قرار نمیگرد و معمولا از یک تا چند ماه بعد تسویه حساب میکنند.
-
ایجاد وبسایت مستقل فروشگاهی:
آخرین و مطمئن ترین روش برای فروش اینترنتی، ایجاد وبسایت فروشگاه اینترنتی است که قطعا پایدارترین و معتبرترین روش فروش اینترنتی است. در گذشته ایجاد وبسایتهای اینترنتی کار پیچیده و دشواری بود که نیاز به اطلاعات گسترده ای نیز داشت. امروزه با گسترش نیاز مردم به این موارد و پیشرفت سیستمهای برنامه نویسی، ایجاد انواع وبسایت ها دیگر کار سختی نیست و تقریبا هر کسی با هر سطح از معلومات، به راحتی میتواند یک وبسایت مستقل داشته باشد.
در سطح اینترنت، هر جا که صحبت از فروشگاه ساز میشود، منظور همین روش شماره ی 4 است و سایر روشها هر چند که برای فروش محصولات به صورت اینترنتی به کار میروند ولی از آنها به اسم فروشگاه ساز یاد نمیشود.
اما ساخت وبسایت فروشگاهی، خود روشهای گوناگونی دارد که در ادامه این مطلب آنها را توضیح میدهم.
تا اینجا به روشهای مختلف فروش اینترنتی پرداختیم و با انواع آن آشنا شدید. چنانچه قصد دارید به صورت بلند مدت و با برنامه ریزی صحیح به کسب و کار اینترنتی وارد شوید، قطعا باید از آخرین روش، یعنی ایجاد وبسایت فروشگاهی استفاده کنید. اما ایجاد وبسایت مستقل فروشگاهی حود دارای روشهای متفاوتی است که هر کدام دارای مزایا، معایب و هزینه های متفاوتی نیز هستند.
روشهای ایجاد وبسایت فروشگاهی
-
طراحی اختصاصی:
پر هزینه ترین روش برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی، طراحی اختصاصی است. این طراحی میتواند توسط یک شرکت یا شخص و یا استخدام ثابت چند برنامه نویس انجام شود. وبسایتهای اینترنتی با توجه به پیشرفت ها و تغییرات دنیای وب، باید دائما در حال به روز رسانی و ارتقا باشند. پس ایجاد یک فروشگاه اینترنتی، تنها گام نخست است و مهمتر از آن، نگهداری و به روز رسانی آن میباشد. طراحی اختصاصی به این معنی است که یک سیستم فروشگاهی با توجه به نیاز شما ساخته میشود که باید مرتب در حال ارتقا نیز باشد. به همین دلیل شما دائما به تیم طراح این سیستم نیاز خواهید داشت. چه یک شرکت باشد و چه افراد مستقل. این کار هزینه ی زیادی در بر خواهد داشت.
مزایای این روش، اختصاصی بودن طرح، برآورده شدن تمام نیازهای شما و قابلیت تغییر به دلخواه شما میباشد. بزرگترین معایب این روش، هزینه ی سنگین، پیدا کردن تیم یا شرکت معتبر که در آینده همچنان کار شما را انجام دهد و وابستگی شما به برنامه نویس است. سایر معایب این روش مخصوصا در ایران، شامل بدقولی های برنامه نویس یا شرکت، اتلاف زمان نسبتا طولانی، فروش سیستم شما به چندین نفر، عدم تحویل کار بعد از ماهها انتظار، عدم کیفیت مناسب و سایر موارد میشود.
سایتهای بزرگی مثل آمازون و دیجیکالا از این روش استفاده کرده اند و البته هزاران سایت از این روش به نتیجه نرسیده اند که برای اطلاع از آنها باید کمی در اینترنت جستجو کنید تا مشکلات این مسیر را بهتر درک کنید.
-
خرید فروشگاه ساز:
برخی افراد و شرکتها، یک سیستم فروشگاهی را طراحی کرده و آن را میفروشند. شما میتوانید این سیستمها را خریداری کرده و روی سایت خود فعال نمائید. معمولا این سیستمها دارای چند روز تست رایگان یا یک پلن رایگان با امکانات محدود هستند. امکانات این سیستمها با یکدیگر متفاوت است و معمولا نمونه کارهای قوی ندارند. با این حال بد نیست که امکانات اینگونه سیستمها را بررسی کنید تا با تفاوت ها و روشهای کار هر یک آشنا باشید. بزرگترین ایراد این سیستمها، بسته بودن کد آنهاست که شما نمیتوانید هیچگونه اطلاعاتی از کیفیت و روش آنها به دست آورید و تقریبا چشم بسته باید به آنها اعتماد کنید. نکنه دیگر اینکه معمولا این سیستمها، سورس را در سرور خودشان نصب میکنند که شما هیچ دسترسی ای به آنها ندارید.
-
اشتراک فروشگاه ساز:
این روش دقیقا مشابه روش قبل است با این تفاوت که شما به جای خرید فروشگاه ساز، در آن مشترک میشوید و ماهیانه مبلغی به عنوان هزینه فروشگاه ساز میپردازید. تا زمانی که این هزینه را پرداخت کنید، فروشگاه شما فعال خواهد بود. در این روش تقریبا در 100درصد موارد، شما نه کدی دریافت میکنید و نه اجازه دارید که دسترسی به سرور خواهید داشت. پس باز هم باید چشم بسته به فروشنده این سیستم ها اعتماد کنید.
-
استفاده از فروشگاه سازهای عمومی:
فروشگاه سازهای عمومی و معتبر بین المللی زیادی در حال فعالیت هستند که سهم بسیار بزرگی از فروشگاههای اینترنتی دنیا را پوشش میدهند. از جمله این فروشگاه سازها میتوان به مجنتو، پرستاشاپ، اپن کارت و افزونه هایی مثل ووکامرس اشاره کرد. توصیه بنده به شما برای راه اندازی حرفه ای یک کسب و کار آنلاین، استفاده از این سیستمهاست. این مزایای بسیار زیاد و معایب کمی دارد.
برخی از مزایا:
-- معمولا رایگان هستند و برای شروع کار و راه اندازی فروشگاه اینترنتی، نیازی به پرداخت هزینه یا حق اشتراک ماهانه و سالانه ندارید.
-- معمولا متن باز هستند. به این معنی که همه به کدهای آنها دسترسی دارند و میتوانند آنها را تغییر داده با بررسی کنند
-- به دلیل متن باز بودن، هزاران نفر در دنیا، این سیستمها را بررسی میکنند و کمتر دچار مشکلات امنیتی میباشند.
-- تیم های توسعه زیادی روی این سیستمها کار میکنند و شما هرگز وابسته به یک شرکت، شخص یا تیم برنامه نویسی نخواهید بود.
-- به دلیل گستردگی استفاده کنندگان این سیستمها، قالب ها و افزونه های زیادی در سراسر دنیا برای آنها نوشته میشود که دست شما را برای انتخاب باز خواهد گذاشت.
-- کاملا مستقل هستند و بر روی سرور شخصی شما فعال میشوند.
-- شما میتوانید با پیشرفت کار و فروش بیشتر، فروشگاه خود را به مرور زمان و با توجه به نیازی که پیدا میکنید گسترش دهید و برای آن هزینه کنید.
-- صدها و هزاران برنامه نویس در سراسر ذنیا بر روی توسعه این سیستمها کار میکنند و دائما در حال به روز رسانی و تطبیق با آخرین تکنولوژیهای روز دنیا هستند.
-- به دلیل وجود کاربران زیاد، سیستهای عمومی معمولا به سرعت با این فروشگاه سازها سازگار میشوند.
-- شما کاملا به تمام اطلاعات فروشگاه دسترسی دارید و هر زمان که نیاز داشته باشید میتوانید تمام اطلاعات را به یک فروشگاه ساز دیگر منتقل نمائید.
-- میتوانید همزمان از خدمات چندین شرکت و یا برنامه نویس استفاده کنید.
-- هزینه شما برای استفاده از قالبها و افزونه های عمومی کاهش میابد.
-- از وجود استانداردهای طراحی وب در فروشگاه اینترنتی خود مطمئن هستید.
-- از حفظ امنیت اطلاعات خود و مشتریان فروشگاهتان اطمینان دارید.
معایب:
-- نیاز به صرف زمان بیشتری برای مدیریت فروشگاه خود دارید.
-- مدیریت تنظیمات فروشگاه به عهده ی شماست پس نیاز به کمی اطلاعات اولیه بیشتر در این زمینه دارید.
جدا از تمام موارد ذکر شده، یک مشکل اساسی در سه روش اول در ایران وجود دارد که بنده به مراتب با آن مواجه شدم. فرض کنید شما یک فروشگاه با یکی از سه روش اول ایجاد میکنید و پس از مدتی منصرف میشوید و قصد دارید فروشگاه خود را به یک سیستم دیگر منتقل کنید. اکثر شرکتها و سایتهای سه روش اول، یا اطلاعات را در اختیار شما قرار نمیدهند و یا با فرمتی که قابل استفاده نباشد به شما تحویل میدهند. متاسفانه در این موارد قوانین کاملی در کشور کا وجود ندارد و هیچ کاری هم از دست مشتریان ساخته نیست. این یکی از مهمترین مزیتهای فروشگاه سازهای عمومی است که اطلاعات به صورت کامل در اختیار شماست و نگرانی ای بابت آن نخواهید داشت.
نتیجه گیری نهایی
با توجه به توضیحات این مقاله، من به شما استفاده از فروشگاه سازهای رایگان و متن باز عمومی را برای راه اندازی کسب و کار پایدار توصیه میکنم.در بین فروشگاه ساز های معتبر و تراز اول دنیا، پرستاشاپ به دلایل زیر، بهترین گزینه است:
- تنها فروشگاه ساز معتبر دنیاست که در ایران نمایندگی رسمی دارد.
نماینده رسمی فروشگاه ساز پرستاشاپ - در آخرین نسخه، به طور ذاتی و بدون هیچ دستکاری با زبانهای راستچین سازگار است.
- بزرگترین جامعه کاربری در بین فروشگاه سازها در ایران را دارد.
- دارای سفیر رسمی در ایران است.
- به جز آی پرستا، چندین تیم فعال دیگر نیز در ایران بر روی این فروشگاه ساز فعالیت میکنند.
- نمونه های موفق بسیار زیادی دارد.
- تیم اصلی پرستاشاپ بسیار پویا و فعال تر از سایر تیمها هستند و هسته ی این سیستم دائما در حال بهبود و ارتقاست.
- به لطف سیستم ترجمه ی گروهی، بهترین کیفیت ترجمه به زبان فارسی را در بین این فروشگاه سازها دارد.
- ماژولها (افزونه ها)ی بانکی آن رایگان هستند.
- امکانات مدیریتی و گزارشگیری بسیار کاملی دارد.
- سئوی ابتدایی این سیستم بسیار کامل است.
- آموزش فارسی پرستاشاپ، بسیار زیاد در سطح وب برای کار با این سیستم منتشر شده است.
امیدوارم که کسب و کار استاندارد، موفق و کارآمدی داشته باشید.